فرمانده پای درددل مردم/ صحبت‌های تامل‌برانگیر بانوی هنرمند و کشاورز نمونه فهرجی را اینجا بخوانید

0 Comments

سردار محمدعلی نظری فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان در حاشیه بهره‌برداری از صدها طرح خدمت‌رسانی و مردم‌یاری در مناطق محروم شهرستان فهرج پای درددل مردم نشست.

فرمانده پای درددل مردم/ صحبت‌های تامل‌برانگیر بانوی هنرمند و کشاورز نمونه فهرجی را اینجا بخوانید

 سمنان اسپرت – کرمان؛ مهسا حقانیت: سردار محمدعلی نظری فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان در حاشیه بهره‌برداری از صدها طرح خدمت‌رسانی و مردم‌یاری در مناطق محروم شهرستان فهرج به‌مناسبت ایام‌الله دهه فجر پای دردل مردم نشست تا در گفت‌‌وگوی چهره‌به‌چهره با آنها از احوال‌شان در این روزها باخبر شود

ما مناطق محروم نیستیم بلکه از توجه مسؤولان محرومیم امید نارویی‌نژاد کشاورز نمونه فهرجی‌ست، او توانسته برای اولین‌بار در جهان ۷۲ نمونه خرما را پرورش دهد، وی در دیدار با فرمانده سپاه ثارالله می‌گوید: باید اقتصاد را بسازیم و آن دست‌کم و آسان نگیریم، زیرا نسل جوان امروزی مثل من نیست و می‌گوید، امکانات می‌خواهم، حق هم دارد. وی از مشکلات جوانان در زمینه ازدواج و طلاق و وجود فقر در جامعه سخن به‌میان می‌آورد و تصریح می‌کند: انقلاب اسلامی باران رحمتی بود که بر سر ما بارید و گل‌های زیادی رویید و ما باغبانان باید این گل‌ها را آبیاری کنیم بنابراین باید حرکت داشته باشیم و تلاش کنیم. نارویی‌نژاد ادامه می‌دهد: شرق استان کرمان مظلوم واقع شده و سپاه در این مناطق خیلی کار کرده است و ما حدود ۷۰ هزار تن تولید خرما در فهرج داریم و درست نیست به فهرج با دارا بودن این همه میوه بهشتی بگویند ما مناطق محرومیم، در واقع ما از مسؤولان محروم بوده‌ایم که به ما توجه نکرده‌اند و اگر خرما به‌قیمت واقعی به‌فروش برسد، ما نه‌تنها فهرج خودمان بلکه چهار فهرج دیگر را هم می‌سازیم. اهل تسنن هستم و عاشق اباعبدالله(ع) وی خاطرنشان می‌کند: من اهل تسنن هستم و افتخار می‌کنم به‌عنوان به ایرانی و به نیت ۷۲ شهید کربلا موفق شدم، کلکسیون ۷۲ رقم نخل از ایران اسلامی و خارج کشور را جمع‌آوری کنم و برای شادی اباعبدالله الحسین(ع) همه خرماها به غیراز خرمای مضافتی را به‌صورت رایگان در اختیار مردم قرار می‌دهم. این کشاورز نمونه بیان می‌کند: به‌عنوان تولیدکننده برتر ایران و جهان کار و تلاش کرده‌ام و از مسؤولان می‌خواهم برای این مملکت و برای رضای خدا کار کنند و دست‌به‌دست هم دهیم تا دست به سوی بیگانگان دراز نکنیم.

صنایع‌دستی روستای قدمگاه را تعطیل کرده‌ایم در همین حال یک بانوی هنرمند در روستای قدمگاه شهرستان فهرج می‌گوید: صنایع‌دستی در روستای ما از گذشته به صورت نسل‌به‌نسل بوده است؛ از حصیربافی و گلیم‌بافی تا بافت سیاه‌چادر و بلوچی‌دوزی روی پارچه. وی به گلیم زیبایی که در زیر پای افراد حاضر در سیاه‌چادر قرار دارد، اشاره می‌کند و می‌افزاید: این گلیمی که مشاهده می‌کنید، دستبافت مادربزرگ ماست و از مادربزرگ به مادرم رسیده است. این زن جوان عنوان می‌کند: چون مسؤولان توجهی به صنایع‌دستی روستای قدمگاه فهرج ندارند، ما صنایع‌دستی را تعطیل کرده‌ایم در صورتی اگر حمایت می‌شدیم، می‌توانستیم از صنایع‌دستی خود درآمد خوبی داشته باشیم. عدم حمایت از صنایع‌دستی در قدمگاه موجب دلسردی روستاییان شده است تا جایی که به گفته این هنرمند فهرجی حالا دیگر نسل جدید این روستا سراغ صنایع‌دستی نمی‌روند و حتی برای خودشان لباس سنتی نمی‌دوزند و لباس‌های سنتی را از بازار خریداری می‌کنند. اشتغال زنان روستایی با احیای صنایع‌دستی وی اضافه می‌کند: این سیاه‌چادر را هم مادرم بافته است، اما وقتی به بچه‌های‌مان می‌گوییم خودمان این سیاه‌چادر را درست کرده‌یم، حرف‌مان را باور نمی‌کنند. این بانوی هنرمند می‌گوید: مادربزرگ‌های ما در گذشته نه‌تنها ذهنی و بدون نقشه گلیم می‌بافتند و خانم‌های روستا خیلی فعال بودند، اما الان که الگو و نقشه هست، مسؤولان به صنایع‌دستی ما اهمیتی نمی‌دهند در صورتی که اگر به ما وام بدهند و حمایت‌مان کنند صنایع‌دستی یک شغل برای ما و بچه‌های‌مان بود و هم خانه‌داری می‌کردیم و هم شغلی داشتیم. وی یادآور می‌شود: چند سال است به دستگاه‌های مختلف مراجعه می‌کنیم تا برای حمایت از صنایع‌دستی روستای قدمگاه بیاند، به ما می‌گویند، می‌آییم، وام می‌دهیم، اما کسی را نمی‌بینیم. این بانوی هنرمند با اشاره به اینکه صنایع‌دستی در کشور ما مهم است و یک کالای اقتصادی‌ست، می‌افزاید: گلیم‌های ما در بازار قیمت خوبی دارد و اگر حمایت شویم، طی دو ماهه سه خانم می‌توانند یک گلیم را آماده کنند و بعد هم به قیمت خوب بفروشند.

سپاه ثارالله حامی هنرمندان صنایع‌دستی در روستاها شود با توجه به اینکه سپاه در مناطق مختلف کشور در زمینه حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی در روستاها با ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت، برگزاری نمایشگاه‌ها و ایجاد بازار مناسب گام‌های مطلوبی را برداشته است، به‌نظر می‌رسد، سپاه ثارالله کرمان نیز در کنار اقدامات موثری که در مناطق مختلف از جمله روستاهای محروم و کم‌برخوردار انجام می‌دهد، می‌تواند با حمایت از فعالان صنایع‌دستی در زمینه ایجاد اشتغال روستاییان به‌ویژه زنان و جوانان گام بردارد. پایان پیام/۸۰۰۱۹/ب

برچسب‌ها:,

دیدگاهتان را بنویسید