ساخت ویلچرهای فوق سبک با یکی از پیشرفته‌ترین مواد جهان / دانش‌بنیانی که با پیشنهاد یک جانباز شکل گرفت

0 Comments

یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی توانسته است با استفاده از فیبر کربن، ویلچرهای فوق سبک با وزن حدود 8 کیلوگرم تولید کند. این محصول می‌تواند به بسیاری از معلولان و جانبازان در حضور فعال آن‌ها در جامعه کمک کند.

ساخت ویلچرهای فوق سبک با یکی از پیشرفته‌ترین مواد جهان / دانش‌بنیانی که با پیشنهاد یک جانباز شکل گرفت

گروه علم و پیشرفت سمنان اسپرت؛ ویلچرها یا صندلی‌های چرخ‌دار را می‌توان از محصولات پر استفاده در حوزه تجهیزات توان‌بخشی دانست. افراد دارای نقص حرکتی که به استفاده از ویلچر نیاز دارند، نیازمند وسیله‌ای سبک هستند تا خود یا نزدیکان آن‌ها، این ویلچرها را به راحتی جابجا کنند و از طرف دیگر استحکام لازم را در استفاده‌های طولانی‌مدت روزمره داشته باشد. راحتی ویلچرها و وسایل توان‌بخشی، حضور و فعالیت افراد معلول و جانباز در جامعه را نیز به دنبال دارد.  

شرکت دانش‌بنیان آوا یکتا سامانه نوین که با نام تجاری آویتا نیز شناخته می‌شود، مجموعه‌ای است که از جوانان و نخبگان دانشگاه صنعتی شریف تشکیل شده است تا نیاز افراد را به ویلچرهای سبک و مستحکم رفع نماید. در محصول ساخت این شرکت، از یکی از به‌روزترین و پیشرفته‌ترین مواد اولیه، یعنی کامپوزیت فیبر کربن۱ استفاده می‌شود.

ایده‌ای که توسط یک جانباز دفاع مقدس ارائه شد

میثم گچلو، کارشناس بازاریابی و توسعه بازار این شرکت، آغاز فعالیت هسته اولیه شرکت را چنین توصیف می‌کند: شروع کار ما با همکاری تعدادی از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف در حوزه موتورسیکلت و خودروی برقی بود. تیم ما موفق شد اولین خودروی برقی ایران را با نام «توسن»، در سال 1388 بسازد. اولین موتورسیکلت برقی تمام‌اسپرت نیز در سال 1390 توسط تیم ما ساخته شد. علاقه افراد تیم در حوزه ساخت وسایل نقلیه بود. البته فعالیت‌های ما در ابتدا، به صورت کارهای دانشجویی بود و به تولید نرسید.

وی در خصوص تغییر ایده اولیه و شکل‌گیری شرکت آویتا عنوان کرد: در سال 1395 یکی از جانبازان عزیز ما که با تیم ما آشنا بود، ایده تولید ویلجرهای سبک و شخصی‌سازی ویلچرها را به ما معرفی کرد. این ایده پشتوانه تیم ما و شکل‌گیری شرکت شد. بعد از یکی دو سال تحقیق و توسعه، نمونه‌سازی و جمع‌آوری افراد متخصص، ثبت شرکت انجام دادیم و در مرکز رشد سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران مستقر شدیم و به این ترتیب تولید ویلچرهای سبک از جنس کامپوزیت فیبر کربن را شروع کردیم.

کمک به استقلال معلولان با ویلچرهای فوق سبک

گچلو در معرفی ویلچرهای فیبر کربنی اظهار داشت: محصول تولیدی از کامپوزیت فیبر کربن نسبت به ویلچرهای معمولی وزن بسیار کمی دارد. ویلچرهای معمولی در حدود 18 تا 20 کیلوگرم وزن دارند، در صورتی که وزن ویلچرهای کامپوزیتی حدود 7 تا 8 کیلوگرم است. محصول تولیدی ما قابلیت تا شدن نیز دارد و به راحتی قابل جابجایی است. استقلال افراد دارای معلولیت و کمک به حضور و استفاده از ظرفیت آن‌ها در جامعه که از موضوعات روز دنیا نیز هست، در ساخت این محصول دنبال می‌شود.

او ادامه داد: موضوع ویلچرهای سبک در دنیا یکی از موضوعات با اهمیت است. در دنیا، ویلچرهای بالای 18 کیلوگرم، غیر استاندارد محسوب می‌شوند. ویلچرهای بین 15 تا 18 کیلوگرم، به عنوان ویلچرهای سنگین، 12 تا 15 کیلوگرم، ویلچرهای سبک و کمتر از 12 کیلوگرم، ویلچرهای فوق سبک شناخته می‌شوند. ساخت ویلچرهای فوق سبک با مواد معمول مانند آلومینیوم، فولاد و غیره ممکن نیست؛ چراکه این ویلچرها، علاوه بر استحکام بالا، باید سبک و دارای وزن کمی باشند.

به کمک ابزارها و تجهیزات توان‌بخشی مناسب، مانند ویلچرهای سبک و فوق سبک می‌توان به حضور فعال افراد دارای نقص حرکتی در جامعه کمک کرد.

برچسب‌ها:,

دیدگاهتان را بنویسید