دستگاه ایرانی که تگرگ را به باران تبدیل می‌کند/ نیاز جدی به قوانین سخت‌گیرانه پتنت

0 Comments

پدیده‌های طبیعی مانند بارش تگرگ یا سرمازدگی، کشاورزان را با خسارات زیادی روبرو می‌کند. حجم این خسارات به کمک فناوری می‌تواند به میزان بالایی کاهش یابد.

دستگاه ایرانی که تگرگ را به باران تبدیل می‌کند/ نیاز جدی به قوانین سخت‌گیرانه پتنت

گروه علم و پیشرفت سمنان اسپرت؛ سرمازدگی و بارش تگرگ، دو عامل بسیار مهم در از بین رفتن محصولات کشاورزی در فصل‌های بهار و پائیز است. برای مقابله با تگرگ روش سنتی وجود ندارد و کشاورزان هر ساله با خسارات زیادی روبرو می‌شوند. راه‌حل سنتی در مقابله با سرمازدگی نیز استفاده از دود است که کشاورز را با هزینه و زحمت زیادی روبرو می‌کند. یکی از راه‌های کاهش خسارات طبیعی در بخش کشاورزی کمک‌گرفتن از فناوری است. در همین راستا گفتگویی با یکی از تولیدکنندگان فناوری ضد تگرگ و ضد سرمازدگی داشتیم.

فناوری دانش‌بنیان ضد بارش تگرگ و سرمازدگی

علیرضا نوریان، مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان صنایع تگرگ اروین در معرفی شرکت اظهار داشت: شرکت ما از سال 1389 تأسیس شده است و در زمینه تولید انواع ادوات کشاورزی ضد سرمازدگی و ضد تگرگ فعالیت می‌کند.

او در خصوص نحوه کار دستگاه ضد تگرگ گفت: این دستگاه، امواج مکانیکی صوتی به نام امواج سالیتونی تولید و با برد 14 تا 16 کیلومتر به سمت ابرهای تندری شلیک می‌کند. امواج تولیدی باعث ایجاد ارتعاش می‌شود و این ارتعاش از ایجاد هسته تگرگ ممانعت می‌کند و بارش در نهایت به شکل باران و یا برف انجام تبدیل می‌شود. امواج تولیدی این دستگاه حاصل از انفجاری است که در داخل خود دستگاه رخ می‌دهد. سوخت مصرفی دستگاه ضد تگرگ گاز استیلن است.

مدیر عامل شرکت صنایع تگرگ اروین افزود: دستگاه ضد تگرگ در مساحتی در حدود 80 تا 100 هکتار، تگرگ را به باران تبدیل می‌کند. تاکنون 500 دستگاه با استفاده کشاورزی در کل کشور نصب کردیم. در کاربردهای صنعتی نیز برای جلوگیری از آسیب تگرگ به خودروها در پارکینگ‌های روباز ایران‌خودرو و فرداموتورز از دستگاه تولیدی شرکت ما استفاده شده است.

برچسب‌ها:,

دیدگاهتان را بنویسید